اقامت رایگان برای هنرجویان خارج از تهران
پرداخت اقساطی بدون ضامن و بدون کارمزد
تخفیف شگفت انگیز فقط تا پایان ۲۵ فروردین

طرز تهیه میرزا قاسمی

یکی از انواع غذا های خوشمزه و محبوب در کشور عزیزمان میرزا قاسمی است و اصالت آن به استان های شمالی متعلق است. میرزا قاسمی را با بادمجان کبابی و مقداری سیر تهیه می کنند به همین خاطر دارای طعمی دودی است. میرزا قاسمی توسط شخصی به نام محمد قاسم خان که در زمان پادشاهی ناصرالدین شاه قاجار بود ابداع شد در آن زمان وی والی حاکم رشت بودند بعد از آن توسط خودش در سطح کشور گسترش یافت و به همین دلیل به نام خودش نام گذاری شد. در این مقاله با آموزش آشپزی طرز تهیه میرزا قاسمی با کلاس آشپزی آشپزشو قنادشو همراه باشید.

فهرست

  1. مواد اولیه میرزا قاسمی نوع اول
  2. طرز تهیه میرزا قاسمی نوع اول
  3. مواد اولیه میرزا قاسمی نوع دوم
  4. طرز تهیه میرزا قاسمی نوع دوم
  5. نکات طلایی در طرز تهیه میرزا قاسمی
  6. درباره میرزا قاسمی بیشتر بدانیم

در این قسمت از آموزش آشپزی، ابتدا مواد اولیه مورد نیاز برای طرز تهیه میرزا قاسمی نوع اول گفته می شود و پس از آن دستور پخت آن ذکر می شود.

مواد اولیه میرزا قاسمی نوع اول

  1. بادمجان ۵ عدد متوسط
  2. گوجه فرنگی تازه ۲ عدد
  3. سیر یک بوته
  4. تخم مرغ ۳ عدد
  5. روغن و فلفل و نمک به مقدار لازم

لازم به ذکر است این مواد اولیه برای چهار نفر می­باشد. اگر برای تعداد افراد بیشتر یا کمتر خواستید این غذا را تهیه کنید، کافی است مقدار مواد اولیه را ضرب یا تقسیم نمایید.

طرز تهیه میرزا قاسمی نوع اول

  1. ابتدا بادمجان ها را باید کباب کنید حتی می توانید این کار را روی آتش و یا در فر انجام دهید تا بادمجان ها کباب شوند. (حتما شعله کم باشد تا بادمجان ها نسوزند چون با این کار فقط پوست آن ها می سوزد و درونشان پخته نمی شود).
  2. پس از این که مرحله کباب کردن بادمجان ها تمام شد پوست آن ها را جدا کرده و سر هایشان را نیز دور بیندازید (البته معمولا این قسمت را برای تزئین می توانید نگه دارید).
  3. سپس با گوشت کوب یا هر وسیله ی مشابه بادمجان ها را ساطوری کنید.
  4. الان می توانید گوجه فرنگی ها را در آب جوش بریزید و سپس پوست آن ها را جدا کنید این کار باعث راحتی کار شما خواهد شد و سپس آن ها را خرد کنید.
  5. در ماهی تابه ای روغن بریزید تا داغ شود از قبل سیر را خوب بکوبید و در روغن بیندازید تا مقداری سرخ شوند.
  6. سپس به آن بادمجان های ساطوری شده و گوجه های خرد شده را اضافه کنید تا سرخ شوند باید این کار را تا زمانی انجام دهید تا آب آن ها کاملا گرفته شود و روغن بیندازد.
  7. حالا می توانید به مایه مخلوط خود مقداری نمک و فلفل اضافه کنید و هم بزنید.
  8. سپس مایه مخلوط را در یک قسمت ماهی تابه قرار دهید و قسمت دیگر که خالی شد را برای سرخ کردن تخم مرغ ها آماده کنید وقتی تخم مرغ ها را شکستید خوب هم بزنید تا کاملا بسته شود،حال مایه مخلوط بادمجان را با تخم مرغ سرخ شده مخلوط نمائید.
  9. می توانید یک دیس را آماده کرده ومیرزا قاسمی پخته شده را در آن بکشید و سرو نمائید.

امیدوارم با این دستور پخت و آموزش آشپزی خوشتان آمده باشد.

در این قسمت، ابتدا مواد اولیه مورد نیاز برای طرز تهیه میرزا قاسمی نوع دوم گفته می شود و پس از آن دستور پخت آن ذکر می شود.

طرز تهیه میرزا قاسمی - آشپزشو

مواد اولیه میرزا قاسمی نوع دوم

  1. بادمجان شیرین و قلمی ۴ عدد
  2. سیر تازه ۱ بوته و در صورتی که تازه نبود نصف بوته
  3. گوجه فرنگی تازه و رنده شده ۵ عدد متوسط
  4. رب گوجه فرنگی ۱/۲ قاشق غذاخوری
  5. نمک و فلفل به میزان لازم
  6. لیمو ترش ۱ عددد
  7. تخم مرغ ۴ عدد
  8. زرد چوبه ۱ قاشق چای خوری پر

طرز تهیه میرزا قاسمی نوع دوم

  1. در این آموزش آشپزی شما می توانید ابتدا بادمجان ها روی آتش بگذارید تا کاملا کباب شوند اگر می خواهید متوجه شوید بادمجان ها کباب شده اند از یک سیخ چوبی استفاده کنید اگر کامل فرو رفت بادمجان کباب شده است آن را کناری بگذارید تا کاملا سرد شود.(حتما شعله کم باشد تا بادمجان ها نسوزند).
  2. گوجه فرنگی ها را رنده کنید و سیر را می توانید هم رنده و هم ساطوری کنید.
  3. در ماهی تابه ای روغن زیتون ریخته تا داغ شود سپس سیر را به آن اضافه کنید تا کمی تفت داده شود و مقداری زردچوبه به آن اضافه کنید فراموش نکنید شعله متوسط باشد چون سیر زود می سوزد.
  4. شما از قبل بادمجان هایی که سرد شده اند را پوست بکنید و خوب بکوبید و سپس به سیر اضافه نمائید یک دقیقه بگذارید مواد خوب سرخ شوند حالا می توانید گوجه فرنگی هایی که رنده کرده اید را اضافه نمائید صبر کنید کاملا پخته شوند البته با حرارت ملایم و روی ماهی تابه را ببندید این کار باعث می شود کاملا آب آن کشیده شود.
  5. وقتی که کاملا آب آن کشیده شد نوبت به اضافه کردن رب گوجه فرنگی و آب لیمو می رسد بزارید با مواد کمی تفت داده شوند و مزه ی خامی رب گوجه از بین برود.
  6. در انتها نمک و فلفل به اندازه ذائقه خودتان اضافه کنید.
  7. بعد از این که مواد با هم کاملا مخلوط شد می توانید تخم مرغ ها را روی مواد بشکنید اما بدون این که مواد را هم بزنید درب ماهی تابه را ببندید تا تخم مرغ ها کاملا بسته شوند.
  8. وقتی که تخم مرغ ها پخته شدند آن ها را می توانید تکه تکه کنید و بامیرزا قاسمی کاملا مخلوط نمائید.
  9. میرزا قاسمی آماده است شما با این آموزش آشپزی می توانید برای یک عصرانه یا حتی یک وعده غذایی آن را تهیه و سرو کنید.

نکات طلایی در طرز تهیه میرزا قاسمی

  1. در آموزش آشپزی همیشه باید با دقت و حوصله کار کرد تا بتوانید غذای لذیذی تهیه نمائید.
  2. برای آماده کردن مواد اولیه و تهیه آن ۳۰ دقیقه بیشتر وقت نمی گیرد.
  3. برای پختن میرزا قاسمی حدود ۱۵ دقیقه کافی است.

درباره میرزا قاسمی بیشتر بدانیم

میرزا قاسمی یک غذای محلی است که به شهرستان گیلان برمی گردد. حکایت میرزا قاسمی از آنجا شروع می‌شود که میرزا قاسم خان قاجار، حاکم گیلان در دهه ۱۲۳۰، علاقه زیادی به آشپزی و طبخ غذاهای جدید داشت و به همین دلیل همیشه غذاهای جدیدی را امتحان می‌کرد. اما یک روز که در حال ترکیب مواد مختلف بود، با ترکیب بادمجان، گوجه و سیر توانست به طعم بی‌نظیر میرزاقاسمی دست پیدا کند. او این غذا را در سراسر گیلان بانام میرزاقاسمی رواج داد و بعدازاینکه به حاکمیت فارس برگزیده شد، میرزاقاسمی را در استان فارس هم رواج داد. وی را پس از فوت در جوار آرامگاه حافظ شیرازی به خاک سپردند.

این غذای محلی و بسیار خوشمزه را می توانید در وعده های پیش غذا، ناهار، شام و میان وعده سرو کنید.

میرزاقاسمی غذای بسیار مناسبی برای افرادی است که قصد گرفتن رژیم را دارند. این غذا با داشتن گوجه، بادمجان، سیر و تخم‌مرغ می‌تواند یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای کم‌کالری باشد.

بادمجان به علت داشتن فیبر بالا به کاهش وزن کمک می‌کند. این گیاه پرخاصیت سرشار از آهن است که برای رفع کم‌خونی بسیار مفید است. از دیگر خواص بادمجان می‌توان به ضد سرطان بودن آن اشاره کرد. بادمجان سرشار از آنتی‌اکسیدان است که دشمن سرطان محسوب می‌شود. همچنین تحقیقات نشان می‌دهد که خوردن بادمجان به کاهش سکته‌های قلبی کمک می‌کند.

همچنین سیر یکی از مواد طبیعی است که باعث کاهش وزن و باز شدن عروق قلبی می‌شود. سیر سرشار از ویتامین است و خوردن آن باعث پاک‌سازی روده از هر نوع عفونتی می‌شود. سیر برای درمان یبوست هم مفید است.

تخم‌مرغ موجود در میرزا قاسمی دارای خواص زیادی است وارزش غذایی بالایی دارد و درعین‌حال کالری کمی دارد.

گوجه موجود در این غذا هم برای چشم، کاهش وزن، یبوست و درمان پوست‌های خشک مفید است. همچنین گوجه‌فرنگی با داشتن مقدار زیادی کلسیم برای دندان‌ها هم ضروری است.

از هر زاویه‌ای به این غذای خوش‌طعم ایرانی نگاه کنیم ارزش غذایی بالایی دارد و درعین‌حال بسیار کم‌کالری است.

2.8/5 (4 نظر)
ارسال دیدگاه