مشاوره میخواید یا سؤال دارید؟ :
۰۲۱۶۶۷۱۵۴۶۶

فواید و ارزش غذایی پیتزا

۱۶
آذر ۱۳۹۸ /
نویسنده سرآشپز فرنود

در این مقاله می خواهیم بیشتر با فواید و ارزش غذایی پیتزا آشنا شویم. وقتی صحبت از غذای سالم به میان می آید، کمتر کسی به پیتزا و فوایدش فکر می کند. ارزش غذایی پیتزا را با سیب زمینی سرخ کرده و سایر فست فود ها مانند انواع برگر ها یکسان ندانید. پیتزا می تواند فوایدی برای بدن ما داشته باشد. به ویژه اگر در طرز تهیه پیتزا از مواد اولیه تازه استفاده شود. پیتزا بر عکس سایر فست فود ها سرخ نمی شود، و همین مزیتی برای ارزش غذایی این غذای لذیذ به حساب می آید.

شما میتوانید انواع طرز تهیه پیتزا آمریکایی و ایتالیایی را در سایت آموزشگاه آشپزی "آشپزشو قنادشو" مشاهده نمایید و همچنین با شرکت در دوره های آشپزی می توانید مدرک بین المللی آشپزی خود را دریافت نموده و از آن برای مهاجرت از طریق آشپزی اقدام نمایید.

فهرست

 

مقایسه فواید و ارزش غذایی پیتزا با سایر فست فود ها

ارزش غذایی پیتزا را با سیب زمینی سرخ کرده و سایر فست فود ها مانند انواع برگر ها یکسان ندانید. پیتزا می تواند فوایدی برای بدن ما داشته باشد. به ویژه اگر در طرز تهیه پیتزا از مواد اولیه تازه استفاده شود. پیتزا بر عکس سایر فست فود ها سرخ نمی شود، و همین مزیتی برای ارزش غذایی این غذای لذیذ به حساب می آید. زیرا سایر فست فود های سرخ شده حاوی مقدار زیادی چربی ترانس می باشند که می تواند سلامتی را به خطر بیاندازد و باعث مشکلاتی در بدن شود.
کمتر کسی می تواند در برابر پیتزای داغ مقاومت کند. پیتزا یکی از خوشمزه ترین و پرطرفدارترین فست فود ها در جهان به شمار می آید. برخی از رستوران ها خمیر پیتزا و سس با کیفیت را خودشان تهیه می کنند، که در این صورت ارزش غذایی پیتزا چندین برابر می شود. زیرا همانند پیتزای خانگی، در طرز تهیه پیتزا علاوه بر خمیر پیتزا و سس با کیفیت از مواد اولیه مرغوب مانند سبزیجات تازه نیز استفاده می کنند.

طرز تهیه پیتزا در منزل

گام اول برای پخت پیتزا در منزل، آشنایی با طرز تهیه پیتزا می باشد. با مراجعه به آموزشگاه آشپزی "آشپزشو قنادشو" می توانید دوره های آشپزی را بگذرانید و حتی مدرک بین المللی آشپزی را کسب نمایید. آموزشگاه آشپزی "آشپزشو قنادشو" دوره های آموزشی پرباری برای شما در نظرگرفته است، که می توانید از آن ها استفاده نمایید.
آماده کردن فست فودی مانند پیتزا در منزل، فواید بی شماری دارد و می تواند به ارزش غذایی پیتزا بیافزاید. زمانی که پیتزا در منزل آماده می شود، خیالتان از مواد اولیه تازه و مرغوب راحت می شود. و در این صورت علاوه بر خوشمزه تر شدن پیتزا، ارزش غذایی و فواید آن برای بدن چندین برابر می شود. سبزیجات بیشتری می توانید در تهیه پیتزا استفاده نمایید و حتی الامکان خمیر آن را نازک تر کنید. فلفل دلمه ای و زیتون گزینه های مناسبی برای مواد روی پیتزا می باشند. در طرز تهیه پیتزا خانگی معمولا به استفاده از پنیر پیتزای کم چرب، گوجه فرنگی، سبزیجات تازه و گوشت اشاره می شود. و همانطور که در بالا گفته شد، آماده کردن سالاد در کنار پیتزا علاوه بر طعم بی نظیر آن، به فواید و ارزش غذایی پیتزا می افزاید.

فواید و ارزش غذایی پیتزا سبزیجات

پیتزا سبزیجات با توجه به اینکه شامل مقدار زیادی مواد مغذی می باشد، حتی برای کسانی که رژیم غذایی دارند توصیه می شود. پیاز حاوی ویتامین c بوده و می تواند به تنظیم قند خون و فشار خون کمک نماید. فلفل نیز شامل ویتامین B6, C,A  و آنتی اکسیدان قوی بوده، که برای تقویت سیستم ایمنی بدن، سیستم گوارش و بینایی مفید می باشد. پروتئین و پتاسیم موجود در قارچ برای حفظ و تقویت سیستم عصبی بدن فایده دارد. سبزیجات از مهم ترین مواد تشکیل دهنده در تهیه پیتزا و موثرترین در ارزش غذایی پیتزا محسوب می شوند.

فواید و ارزش غذایی سس پیتزا

ارزش غذایی پیتزا وابسته به مواد اولیه استفاده شده در طرز تهیه آن می باشد. از طرفی می دانیم که گوجه فرنگی مواد اصلی تشکیل دهنده سس پیتزا می باشد. گوجه فرنگی حاوی لیکوپن، یک آنتی اکسیدان فوق العاده قوی و مفید بوده که برای سلامت بدن بسیار توصیه می شود. کربوهیدرات و فیبر موجود در گوجه فرنگی برای گوارش مناسب بوده و ارزش غذایی بالایی دارد. با پخته شدن گوجه فرنگی برای تهیه سس پیتزا، امکان جذب را برای بدن سریع تر می کند. سس پیتزا در ارزش غذایی پیتزا موثر می باشد و ما در پایین به بیان تعدادی از فواید گوجه فرنگی موجود در سس پیتزا می پردازیم.
جلوگیری از بیماری های عفونی ( با توجه به خاصیت آنتی اکسیدانی قوی)
تقویت بدن و تبدیل گلوکز به انرژی مفید
مفید برای دیابت
تقویت سیستم عصبی
مراقبت از قلب
جلوگیری از سرطان
درمان افسردگی
حفظ استخوان های محکم و سیستم ایمنی بدن
بهبود بینایی
جلوگیری از لخته شدن خون

برای بیان ارزش غذایی پیتزا، میزان کالری، چربی و پروتئین را بر اساس هر تکه از پیتزا بیان می کنند. طبق گفته متخصصین تغذیه هر برش یا اسلایس از پیتزا حاوی 12 گرم پروتئین می باشد. به عبارت دیگر پیتزا 23 درصد از نیاز روزانه شما به پروتئین را فراهم می کند. آنتی اکسیدان موجود در سبزیجات روی پیتزا به کاهش فشار خون می تواند کمک نماید. مواد تشکیل دهنده اصلی در اولین پیتزا ها، خمیر پیتزا، سس گوجه فرنگی و پنیر پیتزا بودند، که هر سه ارزش غذایی بالایی دارند. پیتزا منبع خوبی از کلسیم و فسفر بوده، که برای بدن به ویژه دندان ها مفید می باشد. در پایین به بررسی ارزش غذایی یک اسلایس پیتزا می پردازیم.
کالری : 310
کربوهیدرات : 33 گرم
چربی : 10 گرم
چربی اشباع : 5 گرم
فیبر : 2 گرم
سدیم : 658 میلی گرم
شکر : 4 گرم
کلسیم : 201 میلی گرم
پروتئین : 12 گرم
فسفر : 239 میلی گرم

سخن آخر

در انتها می توان گفت فواید و ارزش غذایی پیتزا به مواد اولیه به کار رفته در طرز تهیه آن وابسته است. هر چه مواد اولیه تازه و با کیفیتی استفاده شود، ارزش غذایی پیتزا بالاتر می رود. هر چند که نمک موجود در پنیر و سس پیتزا ضررهایی دارد، اما کلسیم پنیر پیتزا و لیکوپن از سس گوجه فرنگی می توانند از جمله فواید و ارزش غذایی پیتزا محسوب شوند. خمیر پیتزای تهیه شده از آرد سبوس دار حاوی فیبر و کربوهیدرات بوده و می تواند به گوارش کمک نماید و به ارزش غذایی پیتزا بیافزاید. مصرف زیاد پیتزا به خصوص پیتزاهای منجمد از پیش آماده شده در کودکان و نوجوانان، سبب افزایش چربی اشباع شده و نمک شده و برای سلامت آن ها مضر می باشد.
اگر از طرفداران پیتزا هستید و به طور مرتب پیتزا مصرف می کنید، توصیه می شود آن را در منزل تهیه نمایید. زیرا در این صورت از کیفیت و ارزش غذایی آن اطمینان بیشتری دارید و ارزش غذایی پیتزا چندین برابر می شود. برای این منظور آموزشگاه آشپزی "آشپزشو قنادشو" یکی از بهترین گزینه ها برای یادگیری طرز تهیه پیتزا می باشد. و آموزشگاه آشپزی "آشپزشو قنادشو" با ارائه بهترین متد آشپزی در خدمت شما عزیزان بوده و طرز تهیه پیتزا و انواع غذاها، نوشیدنی ها و دسر ها را آموزش می دهد.

 

مقالات مرتبط

0
دیدگاه
دیدگاه کاربران